احلى حاجه الصحبه

الاثنين، 30 يونيو 2008

لكن ربــــــــــــــنا ستر هى ديه مصر يا عبله

الزمان : ظهر 6 اكتوبر عام 1981 المكان :
مستشفى المعادى العسكرى الدور التانى امام حجره الطوارىء
تقف السيده جيهان السادات وبناتها والدمعه بتفر من عنيهم
وكبار رجال الدوله انصرفوا منذ قليل ليجتمعوا فى مجلس الوزراء بعد ان طالبتهم السيده جيهان السادات قرينه السيد الرئيس بان ينقذوا مصر ويضعوا مصلحتها فوق كل اعتبار
على مقربه من السيده جيهان السادات يججلس كمال الشاذلى على مقعد ركبته مصابه ويقول يارب نجى الرئيس يارب
وبالقرب منه يبكى موسى صبرى وجلال عيسى ويؤمنان على دعاء الشاذلى ,
بعد لحظات من الانتظار مرت وكانها سنه يخرج رجل من خجره الطوارىء متهلل الوجه ليهتف الحمد لله الريس هيعيش وانطلقت الزغاريد وهتافات الفرح
مساء 6 اكتوبر عام 81 , نشره التاسعه مساء:
بيان رسمى يزف الى الناس ويؤكد ان الرئيس يخضع حاليا لعنايه طبيه مكثفه وان حالته ستستقر وتجاوزت مرحله الخطر
وبيان اخر يعلن القبض على جميع مرتكبى المؤامره الفاشله وبدء التحقيق معهم
مساء 7 اكتوبر عام 81 نشره التاسعه :
الاعلان عن وصول فريق طبى امريكى من كبار الاطباء العالميين بصحبه جمال بن الرئيس السادات اللى كان مسافر الى الولايات المتحده فى نفس الوقت يتم الاعلان عن قرب وصول فرق طبيه فرنسيه وبريطانيه والمانيه واسرائيليه واسبانيه (تقولش عاملين كاس عالم فى الصحه ) اه يا بلد غريبه
مساء 27 نوفمبر عام 81 :
بيان رسمى يعلنه الرئيس السادات للشفاء التام واجتيازه فتره النقاهه وعودته الى قصر الرياسه بصحبه السيده قرينته واولاده وبناته وسط استقبال شعبى حافل
ويتم فى النشره الرسميه للتليقزيون اذاعه مشاهد من العوده وبرقيات التهنئه من كل دول العالم والاعلان عن وصول عدد من كبار رؤساء وملوك دول العالم لتهنئه الرئيس بسلامته
مساء 29 نوفمبر عام 81 نشره التاسعه مساء :
يتصدر النشره خبر عن القاء الرئيس السادات لخطاب الى الامه فى مجلس الشعب صباح 1 ديسمبر عام 81 بحضور جميع قيادات الدوله والجيش وممثلين عن جميع التنظيمات النقابيه والشعبيه
صباح 1 ديسمبر عام 81 :
يقطع التليفزيون المصرى برامجه ( كعادته ) وبعد اذاعه عدد من الاغانى الوطنيه ينتقل الميكروفون الى اذاعه خارجيه من مبنى مجلس الشعب فى شارع القصر العينى لاذاعه وقائع الجلسه التاريخيه التى سيلقى فخامه الرئيس خطابه التاريخى فيها ,
فى ركن من اركان شرفه الصحافه يجلس المذيع احمد سمير ليقول بصوته الجمهورى
ايها الساده والسدات ( ليديس اند جنتل مين ) هذه لحظه خالده فى تاريخ مصر سيسجلها التاريخ باحرف من بلاتين
ننتظر معكم وصول السيد الرئيس الى مجلس الشعب ليوجه خطابه الى شعبه الذى ينتظره ويسجد لله شكرا على سلامته
بالفعل الان يصل سيادته الى المجلس ويصافح كبار مستقبليه وها هو يدخل الى القاعه ليقابل بتصفيق حار لا مثيل له من ممثلى الشعب المصرى والان نترككم مع خطاب سياده الرئيس التاريخى فليسمع الكون كله له ( على اساس ان كان عندنا قمر صناعى )
بسم الله الرحمن الرحيم
ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .
وكذلك ننجى المؤمنين والله يعصمك من الناس ....
الاخوه والاخوات ابنائى , شعبى , جيشى اخترت ان اتوجه بحديثى اليكم من بيت الشعب وقلعته من مجلس الشعب واخترت ان يكون هذا الحديث صادقا وصريحا ومن غير اعداد ولا تزويق .. حديثا من القلب .. ( اصل اللى يخرج من القلب يدخل للقلب التانى خليكم معايا ) والحقيقه مش عارف الاقى بدايه لكلامى احسن من اننى اقول الحمد لله ..
مصر بخير يا اخوانا كتب الله لها النجاه من مجهول ربنا اراد لها البقاء والاستمرار فى اداء دورها الحضارى والوقوف ضد اكل المؤامرات وانا يمكن حسيت بده وانا على سريرى فى المستشفى
واول ماربنا كرمنى كل شويه ييجى لى تقرير عن صلوات التضرع الى الله اللى كان بيقوم بيها ولادى فى كل الجوامع وكنائس مصر بعضها حكى لى عنها الاخوه فى الازهر والكنيسه وبعضها الاخر جابهولى الاخ النبوى اسماعيل
لان رجالته صوروها لى بالفيديو مع انى كنت لغيت التسجيلات وحرقت الشريط زى مانتوا عارفين
بس يعنى بقى للضروره احكام والبلد كانت على كف عفريت ما عندكوش فكره الشرايط دى قطعت فى قد ايه وقد ايه كانت بتهزنى وتاثر في دموع الناس فى التليفزيون وقد ايه حسيت بالسعاده لما سمعت بودنى الزراغيد اللى ملت مصر
وحكوا لى برضوا عن الشربات اللى اتفرق فى كل حته فى مصر
والعجول والخرفان والفراخ اللى اندبحت فى كل بيت
كل واحد وطاقته حتى اللى ما كنش قادر يفتح غير علبه تونه فتح تونه قلت لهم وماله اهو بيعبر عن فرحته بطريقته
قلت لنفسى احمدك يا رب انك سا عدتنى على الرجوع لشعبى وابنائى وعيلتى عشان مصر ما تضيعش ةتستمر قويه وام الدنيا والباقى ولادها
حسيت ان مصر كلها كانت عيله مستنيه رجوع كبيرها بالسلامه عشان يرجع لها توازنها واستقرارها
وده يا ايها الاخوه والاخوات يؤكد ان الحقد لا يبنى شيئا ولا يجد مكانا فى صفوف شعبنا الطيب وان اخلاق القريه وقيمها هى التى تنتصر فى النهايه مهما تامر المتامرون الاوغاد
وان شعبى سيظل كما عودته وتعودته قادرا فى اصعب الساعات على مواجهه التحديات بصدق وشجاعه .
باجى دلوقتى للمؤامره والمتامرين الاوغاد وانصارهم من الافنديه الارازل اللى بيموتوا بغيظهم دلوقتى
مش بتكلم على شويه العيال اللى هم مرميين فى السجن دلوقتى زى الكلاب مستنيين حكم العداله اللى لازم تقتص منهم وتستاصلهم ,
انتوا عارفين ان احنا ما بنتدخلش فى القضاء وارادته طبعا لكن انا باردد اللى جوه قلوب شعبى
العيال دولا مجرد ادوات لعقول مدبره ربنا ارد يحبطهم زى ما ربنا احبط ناس كتير مش عارف اقول مين ولا مين انتوا عارفين كل حاجه .. القذافى والاسد ودول الرفض وبتوع الصمود والتصدى ومش عارف ايه وبتوع الدقون وهيكل والعيال الشيوعيين الارازل كل دول ربنا احبطهم بقدرته وارادته ( عشان بس انا طيب وابن حلال )
انا عايز شعبى يعرف ان انا كنت مستنى اللى وقع يقع حتستغربوا طبعا والله انا كنت مستنى اللى وقع يقع حقيقه ليه حاجيلكم واقولكم ليه .. عشان مش ديه اول مره اعرف فيه محاولات لتدمير مستقبل مصر
انا صحيح اقلت النبوى اسماعيل عشان وصلتنى تقارير ان العيال بتوعه جت لهم معلومات عن المحاوله الفاشله وما كانوش صاحيين لكن انا رجعته تانى كرمال حلاوه النصر اللى ربى نصرها لى وقلت ما يصحش انى اقطع عيشه بعد ماربنا مد فى عمرى لان دى مش اخلاق القريه
ومش هانساله انه حتى لو المره دى جلت منه كانت ضبطت معاه قبل كده وتقدروا تسالوا النبوى عن محاولات الاغتيال الكتيره اللى احبطها وانا بقول له اتكلم يا نبوى وقول للناس عن محاولات اللى اتضبطن قبل كده بلاش النبوى ,
احكى ليكم انا فيه متامرين حاولوا اغتيالى وتدمير مصر 38 مره , 38 مره يا شعب مصر , 8 محاولات شيوعيه و 11 محاوله ليبيه و 9 محاولات من دول الرفض و 9 محاولات متطرفه ومره ايران وتمانيه واحداشر وتسعه وواحد يبقى 38 محاوله
وربنا بيحفظ مصر فى كل مره وعشان تبقوا عارفين المخابرات الليبيه عملت محاوله فى سبتمبر عام 81 وسموها عمليه جون كينيدى ( ايوه بتاع امريكا ) وجندوا واد من قنا واتمسك
والنبوى قال لى وانا فى المعموره حكايه الواد والبندقيه اللى عايز يقتلنى بيها زى ما اتقتل جون كينيدى , كينيدى مين يا حبيبى فاكرينى كروديا احنا مش فى تكساس انا فى مصر بلد الامن والامان
يومها قلت لجيهان القذافى كان عايز يقتلنى بالبندقيه ديه يا جيهان وكنت عايز اعملها فى متحف ,
القذافى دون اللى اعلن عن مسئوليته عن المحاوله الفاشله اللى كان فاكرها نجحت , كفايه انه فى يوم من الايام وصل فيه الاسفاف انه يلسن بالكلام على اهل بيتى مع انه كان ابن من ابناءى لما كان بييجى مصر واستضيفه فى بيتى ومع زوجتى واولادى وكان يعامل معامله كانه واحد من العيله وهو يعلم هذا لكنه رجل مريض وسياتى الوقت المناسب لنقول كل شىء عن هذا الرجل .
قبل كل ده فى مايو عام 81:
مسكوا فلسطينى جاى من سوريا ومعاه راديو كاسيت اه بيجيب اف ام يا خفيف كان فيه ديناميت يعنى تشغل الشرق الاوسط تلاقيه ولع بيك ..
وقبل كده برضه جه تليفون من الدكتور كرايسكى للدكتور على السمان صديقه قبل ما اسافر امريكا باسبوعين فى الرحله اللى فاتت دى علطول ,
وقاله ان عنده معلومات ان فى محاوله لاغتيالى وانا فى الزياره وبرضه ما همنيش .... انا كنت عارف ان راسى مطلوبه بس مؤمن ان الاعمار بيد الله الوحيدين اللى كنت بخاف عليهم هم اولادى
مره عثمان احمد عثمان قاللى بعد زياره المنصــــــوره , من اللى كنت باقابل فيها شعبى ,
نهدى شويه يا ريس قلت له انت عبيط يا عثمان , عمر الانسان محدد وساموت فى اللحظه التى يشاء لى ربى ان اموت فيها وانا كنت رايح المنصه وانا عارف ان العيال حسب كلام النبوى بقت خطوطهم مقطوعه خاصه بعدما هددت الواد الزمر فى خطابى
وعشان كده ما رضشت البس القميص الواقى بتاعى قلت لهم ايه الكلام الفارغ ده انا وسط ولادى .....
ودى فرصه بقى عشان احكى لكم اللى حصل بالضبط لاننى سمعت كلام كتير من المغرضين ان انا كنت مذهول وضربت لخمه وقلت مش معقول ( شفتوها طبعا على لسان احمد زكى ) وغير ده من الكلام الفاضى ,
وان اولادى جروا ونزلوا تحت الكراسى انا مش هنكر ان بعضهم عمل كده فعلا لاننا فى بلد مؤمن والكداب بيروح النار ( مش الاغنيه صحصحوا ) هو اللى حصل من ولادى طعبعا كان تصرف غريزى وبيحصل فى احسن محاولات الاغتيال لكن كله كوم وان حد يتكلم عن شجاعه قلب السادات او يشكك فى رباطه جاشه فده كوم تانى خالص ,
اللى بيتكلموا دول نسيوا انهم بيتكلموا مع السادات اللى شاف الهوايل ومن هو صغير اللى حصل انى انا كنت بتفرج ع الطايرات وفرحان بجيشى العظيم او لما لقيت العربيه اللى وقفت من بين الطابور وناس بتنط منها وصوت رصاص عرفت ان ساعه المواجهه مع اعداء شعبى جات وقفت بكل شجاعه
والحمد لله ولما اول واد من العيال الاندال اللى هيحصل القصاص منهم قرب منى وجت اول رصاصه فى صدرى .........
صرخت بكل صوتى وقلت له ازاى يا واد انت ترفع سلاحك على ابوك انت اتجننت ياض
ازاى تحاول تقتل الريس المؤمن اللى ارسى دعائم دوله العلم والايمان ,
الواد والعيال اللى معاه اصيبوا بذهول ولمحت فى عينيهم الندم كان هو مذهول والدم نازل منى وانا واقف بكل شجاعه وثبات ..
وكان ممكن ربنا يعدى الامور على خير لولا الرصاصه الغدر اللى انا عرفت جات منين
والكلام ده يحكيهولكوا كبير الياوران وسمير حلمى والانبا صمويل الله يرحمهم وفوزى عبد الحافظ ووجدى اسعد رئيس امن الرياسه اللى لسه فى المستشفى
المهم عشان ما افوتكوش فى الكلام لما الرصاصه دخلت رقبتى وانا بقع على الارض لقيت نور بين السما والارض وصوت بيقوللى .. شعبك لسه عايزك يا انور .. اجمد .. والحمد لله ادينى واقف بين شعبى النهارده
وربنا وفق رجالتى انهم يعلنوا قرار ان يوم 29 اكتوبر يبقى اسمه عيد النجاه تحتفل بيه مصر كل سنه
والعاملين فى الدوله ياخدوا اجازه رسميه ويفسحوا العيال ويودوهم القناطر الخيريه وجونينه الحيوانات
ويقولوا لهم النهارده يا ولاد اتكتب لمصر عمر جديد لان اللى حصل ما كنش هيتضر فيه حد غير مصر
باجى بقى للناس اللى شتمت قبل ما تنجلى الحقيقه ودول ناس ما عندهمش اخلاق القريه اللى اتعلمنا فيها ان ما فيش شماته فى الموت
وانا بتكلم هنا عن رؤساء دول الرفض اللى مسميين نفسهم قال ايه الصمود والتصدى اللى ملوا اذاعتهم اغانى وافراح ...
وعن بتوع الدقون اللى قعدوا يكبروا ويهللوا ويقولوا هلك الهالك .. طب اما نشوف مين الهالك ومين اللى هيهلك
ولا الواد اللى اسمه عادل عيد اللى هتف فى السجن مع الافنديه الارازل وقال تحيا مصر من غير ما يعرف ايه اللى كان هيحصل لمصر لو لا قدر الله والشر بره وبعيد كان حصل اللى حصل
هم قالوا لى ان هيكل عيط فى السجن لما سمع الخبر بس انا ما صدقتش قلت لهم ان ديه دموع الفرح وان ما كانتش تبقى دموع التماسيح ده هيكل
ولويس التاسع عشر وشويه الارازل اللى معاهم اكتر ناس تفرح فيا وكفايه الواد الشاعر البزىء اللى اسمه نجم اللى طلع بالاغنيه حاقده يقول فيها لا اله الا الله مات الندل وموت دواه .. انا ندل يا حقير فى حد يشمت فى الموت هى دى اخلاق القريه .. احنا عمرنا ما كنا كده ده بيشمت فيا لانه ملحد
والراجل الاعمى امام اللى معاه ده انا عطفت عليه وما طمرش فيه معقوله يعمل كده ولا قالوا لى عليهم انهم بيصلوا صلاه الشكر فى السجن لما سمعوا الخبر ملاحده وبيصلوا .. على راى المثل يعملوها ويخيلوا ..
باجى بقى للى قالوه العيال اللى حاولوا ينفذوا المؤامره
واد منهم اسمه عبد الحميد قال انه حاول يقتلنى عشان الدوله فيها مفاسد وخمور وربا وان الحكومه كافره
وواد تانى اسمه عطا قال انى بحكم بالديمقراطيه اللى هى كفر وانه اخد ثقافته من كتب وخطب كشك والمحلاوى
والتالت اللى اسمه حسين قال انه حاول يقتلنى عشان انا شتمت المحلاوى وقلت عليه مرمى فى السجن زى الكلب وانى قلت عن حافظ سلامه انه مجنون وشتمت النقاب وقلت عليه خيمه وان انا ظالم , انا ظالم يا حسين .. طيب طيب .. ماشى يا حسين .. انا بقى هوريك الظلم على اصوله يا حسين عشان تعرف الفرق بين الظلم والعدل ..
الراس الكبيره بتاعتهم خالد الاسلامبولى شبهنى بالتتار وجنكيز خان وان انا ما بالتزمش بكتاب الله .. بذمتكوا انا كده .. طب انا مافيش حد بيعشق صوت الشيخ رفعت قدى .. انا اللى شعبى باحساسه الوطنى لقبنى بالرئيس المؤمن ,
وكلكوا عارفين انا ايه اللى عملته للدين مقارنه باللى كان موجود فى ايام جمال _ الله يرحمه بقى مش عاوز اتكلم واجيب فى سيره الاموات لانه الحقيقه جالى فى المنام وهنانى بنجاتى وانا مش هقدر انسى له الموقف الجميل ده .
ما علينا المهم بمناسبه حكايه الدين دى انا اذكر فيما اذكر اننى قلت للدكتور البرى ان بيشغلنى اوى ان كلمه الاسلام اصبحت مخيفه للناس وان الخمينى اساء الى الاسلام فى الخارج , والجماعات اللى بتسمى نفسها الاسلاميه اساءت للاسلام فى الداخل
ومسؤليتنا نرسم صوره طيبه صحيحه للاسلام وعايزين نجتمع كل اسبوع علشان نطلع بيانباسمى للشباب المسلم والمسيحى كلهم اولادى عشان اوضح لهم خلاصه سياستى وتجاربى فى الحياه واربط المبادىء والقيم بما جاء فى الاسلام والمسيحيه ,
هم بس زعلانين ان اللى انا قبتع صح ومافيش اى تناقض بينه وبين دوله العلم والايمان اللى دعيت لها .
عموما كل دوله هتسمعوا اخبارهم قريبا عملاء دول الرفض وبتوع الدقون والارازل والملاحده وانا باعلن من هنا عن انشاء محكمه كل من ينجرف عن الجبهه الوطنيه وسيحاكموا طبعا محاكمه عادله .
احنا زى ما قلت ما بنتدخلش فى القضاء واحب اعلن عن خبر كويس بالنسبه للموقف الخارجى الحمد لله ربنا هيتوب علينا من قرب الصراع العربى الاسرائيلى والحمد لله انه هدى سر اخوانا
عرفات بتاع فلسطين اللى غلبت اقول له يا ياسر الناس زهقت حروب وقرف وعايزه تعيش وتتستر وتاكل لقمتها بعرف جبينها ,
ما اخبيش عليكوا عرفات اتصل بياوقال انه موافق على اجراء مفاوضات مع امريكا واسرائئيل وبيطلب وساطتى فى الموضوع وطلب منى انه يكون سر لكن انا ما اخبيش على شعبى
اى حاجه وقريب هيبقى فيه خطوات جاده عشان نخلص من الفيلم ده ونستريح وانا قلت الكلام ده من زمان ... ان لو قدرنا تكون علاقتنا بامريكا احسن من الحجم العادى يكون احسن ليه ؟
لاننى انا اؤمن بان لا مصلحه لنا فى عداوه دوله كبرى كامريكا اطلاقا وانا ماكنتش عايز اقول ان المؤامره اللى اتعرضت لها كانت تدبير من الاتحاد السوفييتى لكن ادينى قلت وياللا ,
خللى الامور تتضح .. وامريكا هى اللى كشفت لى ده بالوثائق والمستندات وانا فاكر لما جانى كسينجر وعملنا النقاط الست حذرنى بس انا افتكرته بيبالغ وانا دلوقتى شايف ان ربنا وفقنا فى قرار السلام وعايز اسال ...
اراده مين اللى كانت وراء هذا القرار غير ثقتنا احنا فى انفسنا ما نخشى شىء بتكلم مع اى حد لا ان احنا بنملك فى اى وقت نقول اه ونقول لا .. لمصلحه القضيه والمصالح العامه والسنين اللى حاربنا فيها كنا بنصرق من لحمنا الحى ومافيش اللى بنقول عليه فى الفلاحين الخميره والخميره خلصت رخره وعشان كده كان لابد من الانفتاح الاقتصادى ..
والحمد لله احنا مستمرين وقريبا هتسمعوا اخبار كويسه عن توسيع دور القطاع الخاص وتطهير القطاع العام اللى بقى تكيه ..
وما تخافوش كله ياكل ويتبسط بس لو اشتغل خلاص مش هيتكرر اللى كان بيحصل ايام جمال الله يرحمه
دا كان زمان تهريج زمان ومزايدات زمان النهارده المواقف متحدده وانا بقول ده للصحافه اللى عندنا
وللاسف يا اما سلبيه يا اما من تحت بتحدف كلام بلا مسؤليه اطلاقا انا بحكى لكم اصلى بانفس عن المعاناه بتاعتى انا سبت كل حاجه سبت الفتنه الطائفيه ماشيه سبت الطلبه الجامعات يهوهوا ويعملوا مظاهرات وصحف حائط وشتايم وتصفويه وانهزاميه وقالوا فى محمد انور السادات ما قال مالك فى الخمر وسبت ده كله لكن دلوقتى خلاص فاض الكيل الديمقراطيه لها انياب هتوجع كل اللى يهز الاستقرار ولن ارحم وانا بقول للصحفيين اللى بره واللى جوه كفايه بقى تعبتونى وسواتوا سمعتى وسمعه بلدكم
انا ما يهمنيش اللى بيتكلم فى حاجه انما ليه يسواوا سمعه بلدهم ؟
وانا قبل كده شيلت 120 صحفى ما وديتهمش على مؤسسات الدواجن زى ما حصل قبل كده ولا وديتهم الاستعلامات
وما قطعتش عيشهم انا بس كان عقابى ادبى لانه عيب وانا بقول لهم لموا نفسكم ليه ؟
لا ن انا فى موقف محتاج لكل انسان فى البلد يقف معانا ويقف مع بلده وانا باعلن عن تشكيل محكمه اسمها محكمه السلطه الرابعه عشان تحل مشاكل دى ..
وانا بقول للناس احنا مش على رجلين الروس زى حزب البعث السورى احنا مالناش غير ارادتنا وغير اخلاق القريه القريه بتدى مناعه , بتدى اصاله بتحمى الانسان , الصلابه اساسها القريه وانا ما كنتش اقدر اخرج من المؤامره دى سليما من غير اخلاق القريه يمكن اللى زاد اخلاق القريه عندى قوه هى الظروف اللى اتعرضت لها , المحنه , محنه التشريد والمعتقل زى ما قالوا فى حكمه كبير جدا , لايبنى الامم العظيمه الا الالام العظيمه
وانا والحمد لله عشت العديد من صنوف الالام طول حياتى انا اذكر فيما اذكر .
اول ما جيت القاهره من القريه نزلت اشترى من البقال اللى قدام بيتنا نزلت اشترى كبريت فى القريه عندنا ما نقولش كبريت نقول علبه كسفريت قلتله هات علبه كسفريت ,
الاولاد الارازل واقفين حوليا هاجوا من الضحك عليا , والبقال قال ماعنديش كسفريت انا استغربت ايه الحكايه طيب ؟
قالوا ده اسمه كبريت وظللت مصرا على ان اسمه كسفريت برغم تهريجهم وضحكهم عليا ,
انا بقول الحكايه دى عشان تعرفوا كلكم ان انا مش بتهز , وكسفريت يعنى كسفريت , وسلام يعنى سلام , وانفتاح يعنى افتاح ,
وانا بفكر انقل مقر العاصمه لميت ابو الكوم عشان نرسخ اخلاق القريه ونبعد عن اخلاق الانحطاط والزحام ,
واصدرت قرارا بالغاء العروض العسكريه خلاص والغاء الاحتفال بالسادس من اكتوبر
مش خوف لا سمح الله وانما لان الباب اللى ييجى لك من الريح سده وايه واستريح ..
وهاصرف علاوه للموظفين اسمها علاوه بركه انك بخير ..
وهاقف ضد ايه محاوله لاستخدام الديمقراطيه للعبث بمصلحه الوطن حتى لو اضطريت لتحويل مجلس الشعب الى مجلس محلى
ويبقى بالتعيين وهاعمل استفتاء على كل ده خلال الايام المقبله .
وانا عارف انكو توقفوا جنبى فى اى قرار اخده عشان مصلحه مصر .
انا طولت عليكوا لكن انا كان لازم احكى واقول لكم كل اللى فى قلبى , وعايزكم تعرفوا وتفهموا كويس قوى ان محمد انور السادات رئيسكم المحبوب المنتخب اللى بتفدوه بارواحكم وبقلوبكم مش بخاف من حد بيخاف من ربنا وبس
واختم خطابى بالدعوه الى ان يتقهقر الحقد ليحل محله الحب فلا يمكن ابدا ان نعيش فى مجتمع الحقد والى ان نقف صفا واحدا فى وجه كل من يحاول النيل من هذاالوطن .
وان تكون هذه المحاوله الاثمه هى الاخيره باذن الله عز وجل
ربنا لاتزغ قلوبنا بعد ان هديتنا وهب لنا من لدنك رحمه انك انت الوهاب
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هناك 17 تعليقًا:

zOzO يقول...

هو فين اخره
ههههههههههههههههه

بجد البوست طويل اوي
ويخليك تمل
ياريت تقلله شويه

بس حلو بجد
ربنا يبعد كل ظالم يارب
تحياتي وتقديري

r يقول...

اذا كان فعلا السادات قال كدا فدى حاجه جميله انه وضح منهجه من الاول خالص ( بالنسبه للخطبه )
واذاعه الاحداث اللى مرت بيه فى الاذاعه فمن رأى انها دعايه اكتر منها محاوله تعريف الشعب الحقيقه
وفكره الاعتقالات وموقفه من الادباء والمعارضين دى حاجه طبيعيعه بردوا
لان اى سلطه شوفها بنفسك بدايه من اى مدير فى مكان ما بيحب حد يعارض قرارته اللى شايفها هو بس صح
------------
ملحوظه بس يا احمد يا ريت بعد كدا لما يكون موضوع كويس زى دا بس طويل تقسمه على اتنين او تلاته
وسلمت

nody يقول...

ومين قالك ان الشعب المصرى مازعلش على السادات
طبعا هيكل
وامثاله
الى هما امتداد للفكر الفاشى
والرؤساء الى شمتوا فى موته
شوف انت هما ماتوا ازاى
امثال ياسر عرفات
الى مات مقتول فى فرسنا وماكنش ليه وطن يتعمل فيه جنازته
على الاقل السادات جنازته اتعملت فى وطنه
والطاغيه صدام حسين
الى الامريكان عاملوه معامله الخروف يوم العيد
وان شاء الله الدميه معمر القذافى دوره جاى
والدوله الفاشيه ايران
اكيد غضب ربنا حاطط عليهم من عزله وكره الشعوب المسلمه ليهم
عيب نشمت فى الموت
وعيب مانديش لحد حقه
اسادات ما كانش ملاك
ولكنه ايضا لم يكن شيطان

ابراهيم بكر يقول...

عندك اسلوب فكاهى جميل
بس ياخى بالله عليك تشيل العلم بتاع اسرائيل من المدونة دى مفهاش هزار اهلى ايه وزمالك ايه بس


معلش للتدخل بس هى نصيحة لانى حزنت لما شفت العلم
ونرجوا المواصلة معا

Cold air يقول...

هاي يا بشمهندس

بجد أنا من محبي الأفلام الوثائقية
و إسلوبك في سرد الأحداث عجبني
و العنوان جامد
و البوست لذيذ بس طويل التيله

هههههههه

تقبل مروري المتواضع

the beauty candy يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه
جرى ايه يا بيبو انت تسيب الكوره وتتكلم فى السياسه اخاف عليك تتمسك
بس انا عارفه انك فى حالك
البوست لذيذ اوى يا هندسه واسلوبك جميل اوى فى سرد الاحداث واننا كنا نتمنى لو ان يكون رئيسنا فعلا بخفه الدم دى كلها
انا فى العاده لما اشوف موضوع طويل مش بقراه ولكن ده موضوع الباش مهندس لازم اكمله للاخر بس امانه عليك ما تبقاش تطول فيه كده تانى لانى فعلا تعبت
تحياتى دوودا

سارة درويش يقول...

حراااااااااااااااااام عليك عنيا .. يابنى الواحد عجز وصحته بقت على قده ليه بس كده بصراحة البوست طويل جدا .. بعيداً عن التهكم والسخرية اللى فيه ياريت السادات عاش فعلا وكان يعمل فينا اللى يعمله .. الراجل دا كان بيحب مصر بجد وعمره ما كان هيتعمد يعمل فيها حاجة وحشة

mregypt7 يقول...

زوزو
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يا بنتى يطول براحته
مش ده برضه خطاب الريس
هو فيه حد يعرف يقول للريس قصر شويه
وواضح كده انك من بتوع المعارضه وهتضعى نفسك تحت طائله العقاب هههههههههههههه
وانتى تقصدى مين بالظالم خللى عندك خلاق القريه هههههههههههههههههه
نورتينى يا زوزو ويارب اشوفك علطول
وباردون (سورى ) على التطويل

mregypt7 يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه
والله ضحكتينى يا بسنت بكلمه ان السادات قال الخطاب ده فعلا
اولا الخطاب ده متخيل لان السادات اغتال ومات ما نجيش من الاغتيال (ملحوظه عالماشى )
وبالنسبه لموضوعه من الادباء كلنا كنا عارفين سياسه السادات بالزات من الاخوان
وطبعا قصته مع هيكل ( معشوقى الاول فى الكتابه ) معروفه لينا كلنا انهم كانوا بيكرهوا بعض وده مع معظم المعارضين له
بس طبعا الراجل لا نكن له الا كل احترام وتقدير لانه رجعلنا ارضنا
نورتينى يا بسنت وياريت اشوفك دايما
وسورى على الاطاله

mregypt7 يقول...

نودى
ومين قالك ان الشعب اصلاااااا كان بيحب السادات
كل الناس كانت معارضه انه يمسك الحكم بعد وفاه عبد الناصر
لسبب بسيط اوى انه كان اضعف رجال التنظيم شخصيه عشان كده جمال عينه النائب بتاعه
وانا عارف كويس انك بتكرهى هيكل كره كامل بس ليه انا مش قادر افسر
عشان هو والسادات كانوا اعداء اولا السادات لم يفعل غير شىء واحد وطبعا ده اعظم شىء خدث فى مصر كلها ولكن يبقى السادات كما هو السادات وهيكل هو هيكل
وكل واحد طبعا حر فى اللى يحبه ويكرهه ( مش موضوعنا ) وطبعا يبقى اغتيال السادات نقطه سوداء فى تاريخ مصر وفكرونا بيه ياسر عرفات والصدام وما تقلقيش ايران هتنضرب قريبا جدا وهتفرحى فيهم مع ان الشماته مش من اخلاق القريه ههههههههههههههههه
نورتينى يا نودى

mregypt7 يقول...

هينجر
اشكرك يا باشا على الكلام الحلو بتاعك
بالنسبه للعلم كنت حاطه عشان اغيظ الزملكويه والاهلاويه عشان يعرفوا ان عندنا الديمقراطيه بس تاكد ما اقصدش بيها حاجه ده كله هزار بس
وعلى العموم انا شيلتها خلاص
شكرا على تنويرك واتمنى المشاركه الدائمه

mregypt7 يقول...

كولد اير
ايه رايك مش ينفع برضه فيلم وثائقى
ويدخل اوسكار
اهه ممكن ياخد جائزه الاسوا ههههههههههه
اشكرك يا باشا على مرورك

mregypt7 يقول...

دوودا
مش دايما برضه الوزير بيطلع علينا ويقول ان التطوير مطلوب
انا قلت اعمل بنصيحته ده الراجل برضه عنده خبره اسيب الكوره واتكلم فى السياسه
وماتخافيش حتى لو اتمسكت انتى مش عارفه انا ابقى مين ولا ايه
كام واسطه كده وهطلع ههههههههههه
انا والله كان نفسى رئيسنا يبقى روش كده وزى العسل
بس مافيش طبعا لا احسن ولا اصلح من السيد الرئيس الحالى كفايه ان مصر بتعيش افضل فترات الازدهار الحضارى معاه فعلا انت الافضل يا ريس كفايه ان جهاز الوزراء بالكامل مهندسين يا دوودا يعنى الارقى فى التفكير والاصلاح ما تخافيش مستقبلنا مضمون فى ظل هذه الوزاره اصلهم مهتمين بالهندسه
شكرا يا جميل على مرورك نورتينى
وسورى على الاطاله

mregypt7 يقول...

سمو الاميره ساره
اولا احب ارحب بزميله المجمع الواحد
ثانيا باردون ( سورى يعنى ) على الاطاله ولكنه الخطاب الجمهورى ما ينفعش نقسمه
كده هنتعب الراجل معانا هانخليه ييجى تلات مرات حرام علينا مش ديه اخلاق القريه خالص هههههههههههههههههههههههه
اوجعى عنيكى شويه واقراى واستمتعى بالخطاب بتاع السيد الرئيس عشان تعرفى مصر فى امان ولا لا
شكلك من اللى هم بيحبوا السادات انا معاكى بس برضه لو راجعتى تاريخه الراجل ده كان ليه مساوىء كتير اوى بس طبعا مش هتقدر ننفى انه عمل المعجزه وهزم الجيش الامريكى مش الاسرائيلى لان الممول الحقيقى ليهم هم امريكا بعيدا عن كل المهاترات ديه
نورتينى وشرفتينى واتمنى تنورينى دايما

غير معرف يقول...

انا بس داخل عشان اجامل بشمهندسنا واقولة صباح الفزوووووولة.ياعم سيبك من السادات وشجع مالية كفر الزيات . الموضوع حلو من غير ما أقراة يا احمد بية اي موضوع يجي منك حلو.وسمعني سلام سمكة بتعوم بالليل بمناسبة سفر الباشا كوميتو.
good luck ahmed beeeeeeeeh

r يقول...

انا عمرى ما سمعت اى خطاب للسادات الحق يعنى-- وضحكتك --ماشى كويس خالص-- هعديها
بس كل الخطاب دا تأليفك جميل فعلا
وانا اللى كنت فاكره فى حاجه كويسه حصلت منه
انا مع السادات فى قرار الحرب وبس
ولكن السلام والمعارضه لا-- اما مع الاخوان فطريقته كانت غريبه انا بعتبرها ملتويه
انا مش مع هيكل بردوا الصراحه
اسلوبه ما بيعجبنى اطلاقا
( اختلاف وجهات نظر اكيد )
فى انتظار جديدك

mregypt7 يقول...

غير معروف
من كلامك هو انت الفنان هشام سلس
انا ياعم مش هشجع الماليه اصلها خرجت طنطا من دورى المظاليم خلينا فى مزارع دينا
واحلى سلام للواد كوميتو
واسمعك سمكه انا اعوم بليل
مع خالص تحياتى ليك يا اتش