احلى حاجه الصحبه

الخميس، 17 أبريل 2008

يا جمالك يا مصر

رجعت مصر وقولت اعيش
واول ما نزلت قلولى ادفع ... ادفع علشان تعيش
ضحكت وقولت مفيش
طلعلى من وسط الزحمه شويش
قاللى حمدالله على السلامه
قلت فى بالى بدانا التلامه
ومشيت خطوتتين لقيت واحد بورقتين
بيقولى اهلا رايح على فين
قب بقرشين لخواتك الغلبانين
قلت ايه ومين
قاللى معونه الشتا للمساكين
ومفيش كلمتين
وبقول اجيب الشنطتين
لقيت خمسه شايلين عنك يا بيه هانشيل
ضحكت وقولت وماله واديتهم خمستين
بصولى بصه وحشه وقالوا هو انت جاى منين
وخرجت من المطار وبقيت فى حاله دمار
التاكس سعره نار
وسواقه بقى جزار
واخدت فى الاخر قرار
ماخرجش من المطار
واسرع بالفرار
غيره
خالتى وخالتك واتفرقوا الخالات
اهو ده حال العيله بعد الجب مات
كل واحد بيدور على مصلحته لحد الممات
ومش عايز يدى لا كله هات هات هات
سالنا فين الحب فين الدم بينكم
خلاص الدنيا كلت كل مشاعركم ؟
وكان هم بس اللى مشغولين
طب لو العالم كله عمل كده الواحد يروح فين؟
دى العصافير مبتسبش عيليتها
علطول طايره بجناحتها
مهما ان حصل ما تفارق اسرتها
واحنا .هه.احنا دى كلمه نسيتها
اسمع كلام ماما ليه؟
هو انا عيل صغير ولا ايه؟
ده انا كبرت وبقيت بيه
وبقيت راجل يعتمد عليه
وبابا كمان دقه قديمه
خنقنى وحسسنى انى مليش قيمه
انا نفسى اخرج من البيت بالسلامه
اعيش بقه حياتى ومفيش بعدها ندامه
من خرج من د اره . انقل مقداره
راجع عقلك وافهم ان الشطاره
مش انك تعصى اهلك .. لا البس النضاره
شوف عملوا ايه عشانك طول السنين .. يا خساره
قلبك بقى جاحد بيجرح ولا يتدارى

هناك تعليقان (2):

بنت مصريه يقول...

اول تعليق
بصراحا انت جامد قوى
مانت كنت مسافر يا عم ايه اللى جابك تانى حد يدى الشيالين خمستين
دول ميكفوش عيش يا راجل انت جاى من الصومال ولا ايه
بس البوست ده مقدرش اقول عليه غير كلمه واحده
يبقى انت اكيد اكيد ف مصر

mregypt7 يقول...

بنت مصر
اولا عايز اقولك شكرا على المرور
ثانيا يا ستى مصر ديه ام الدنيا
حبوها بقلبكم وروحكم كفايه شعبها
ناس زى العسل ناس زى السكر خفه دم
بنحب بعض اه لينا مواقف من الحكومه بس بلدنا جميله حبوها بجد فعلا هى الاجمل هى الاحلى هى الامتع بجد لو فى كلمه اكتر هاقولها بس يعنى لازم تعشقوها
وبتقولى صومال صومال ايه بس ده انا كنت جاى من مقديشيو هناك الخمسه خمسه